Hoe schrijf ik een krantenartikel?

Wil je zelf een krantenartikel maken? Met de online editor en krantensjablonen van Happiedays kan je eenvoudig een eigen krantenartikel samenstellen. Hoe ga je precies te werk? Een krantenartikel heeft een herkenbaar structuur en opbouw. Daarom geven wij jouw enkele belangrijke tips mee voor het maken van een nieuwsartikel met professionele look en feel. Ga daarna zelf aan de slag met een van onze voorbeelden of kies voor een blanco template. Voeg tekst en foto’s toe met onze online ontwerptool en zet de lege kranten volledig naar eigen hand.

Structuur en opbouw tips

INHOUD
Een journalist probeert in een nieuwsbericht zo duidelijk mogelijk antwoord te bieden op de 5 W’s: WIE, WAT, WAAR, WANNEER en WAAROM. Eventueel ook de vraag HOE.

STRUCTUUR
De antwoorden op bovenstaande vragen worden in een krantenartikel gegoten met vaste structuur. Zo begint een nieuwsartikel altijd met een pakkende en informatieve krantenkop. Citaten of cijfers helpen vaak om de aandacht van de lezer te grijpen, maar zorg vooral dat deze inhoudelijk correct zijn. Vaak wordt een krantenkop gevolgd door een introductie. Deze vat in één zin de belangrijkste informatie van je krantenartikel samen. Vaak vind je hier ook al meteen de antwoorden van de 5 W’s terug. In de hoofdtekst wordt het nieuwsbericht verder uitgebreid met de nodige achtergrondinformatie, citaten en data. Zorg dat de tekst mooi gestructureerd is met veel alinea’s, witregels en tussenkopjes. Vergeet ook geen informatief bijschrift toe te voegen aan de bijhorende grafieken, foto’s en andere beeldmateriaal.

TOON
Zorg bij het maken van je krant dat de toon van je krantenartikel neutraal blijft. Als journalist is het jouw taak om lezers relevante, volledige en objectieve informatie mee te geven. Wees dus kritisch over wat je bericht geeft: is de informatie betrouwbaar? Welke bronnen worden er geraadpleegd? Welke experten komen aan het woord?

TAAL
Ook je taalgebruik is belangrijk bij het schrijven van een krantenartikel. Schrijf geen overbodige informatie, gebruik duidelijke en klare taal om de feiten te omschrijven, en vermijd metaforen, hyperbolen, personificaties en andere figuurlijke taal.

Lay-out en design tips

KOLOMMEN
Een krantenartikel wordt traditioneel ingedeeld in kolommen. De tekst van een krantenartikel wordt vaak over 2 of 3 kolommen opgedeeld, met een maximum van 5 kolommen over een volledig blad (afhankelijk van de lettergrootte). Zorg dat de tekst evenredig over de kolommen verspreid wordt door het tekstvak groter of kleiner te maken.

UITLIJNING
Zorg bij het maken van je krantenartikel dat tekstvakken, kolommen, foto’s en titels zowel verticaal als horizontaal mooi uitgelijnd staan. Professionele krantenartikels gebruiken altijd links uitgelijnde tekst. Ook krantenkoppen worden links uitgelijnd, al kan je er ook voor kiezen om deze te centreren. Gebruik het raster om de verschillende elementen te positioneren ten opzichte van elkaar.

LETTERTYPE & -GROOTTE
Voor kranten is er geen één bepaald standaardlettertype (font) geschikt maar meerdere. Wil je een professionele look aan je krantenartikel geven dan gebruik je best een font met schreefletters. In onze online editor vind je bijvoorbeeld Charis SIL, Dosis, Old Standard TT of Fairplay Display. Gebruik voor de hoofdtekst en tussentitels een lettergrootte tussen 10 en 14pt. Krantenkoppen en titels mogen beduidend groter zijn.

KLEURCONTRAST
Zorg voor voldoende contrast tussen de letters en de achtergrond om de tekst leesbaar te houden. Gebruik daarom geen vage voorstellingen of tekeningen achter de tekst. Over het algemeen zijn donkere letters op een lichte achtergrond te prefereren. Wil je bij het maken van je krantenartikel toch wat kleur inbrengen dan gebruik je best een egale kleur die voldoende contrasteert.

FOTORESOLUTIE
Voor een gedrukte krant heb je in principe een hogere resolutie nodig dat voor het beeldscherm. Maak je een krantenartikel met onze online editor dan raden wij een minimum resolutie van 150 dpi aan. Maar loop je niet vast op het technische: de meeste foto’s die met je gsm worden getrokken voldoen zeker aan deze kwaliteitsnorm. Gebruik je een foto met een te lage resolutie dan krijg je ook een waarschuwing bij het uploaden van de afbeelding.

WITRUIMTE
Zorg bij het maken van je krantenartikels voor een rustige uitstraling. Gebruik veel witruimte voor een clean, fris en modern look van je krant. Zorg ook dat er in het krantenartikel zelf evenveel wit ruimte gebruikt wordt tussen titels, alinea’s en afbeeldingen.

VOORPAGINA
Maak je een voorpagina van een krant dan zijn er extra zaken waarmee je rekening moet houden. De voorpagina is namelijk het uithangbord van je krant. Naast je krantenartikel(s) moet ook de naam van de krant, het logo, de datum van publicatie, het uitgavenummer en de prijs op de voorpagina vermeld staan. Daarnaast is het ook gebruikelijk om op de voorpagina van de krant naar een aantal belangrijke krantenartikels te verwijzen die verderop in de krant te vinden zijn.